Hoeveel groenten moet je nu echt eten?

Geplaatst op Geplaatst in Blog

Nederlanders eten gemiddeld veel te weinig groenten, slechts 120 gram per persoon per dag.  Wat mij betreft mag dat wel een beetje(veel) meer!

Bij volwassenen is het advies minimaal 250 gram groente per dag te eten, dit mag natuurlijk altijd meer! Het verlaagd de kans op hart en vaat ziekten, darmkanker en diabetes type twee volgens het Nederlands voedingscentrum.

één soort groente bevat niet alle vitamines en mineralen die je nodig hebt, daarom is het erg belangrijk dat je varieert in groente soorten. Mijn tip is dan ook altijd, eet zoveel mogelijk verschillende kleuren groente. Een rode paprika bevat weer andere vitamines en mineralen dan een groene of gele.  Daarnaast is groente ideaal te gebruiken als volume voedsel. Volume voedsel? Ja! Over het algemeen bevat groente weinig kcal en kun je er dus meer van eten en krijg je een verzadigd gevoel. Ik bedoel als je een cheesburger van de mac eet zit je niet vol maar heb je wel veel kcal gegeten. Ideaal dus, veel groente als je af wil vallen, minder kcal en minder honger.

Hoe eet ik genoeg groente?

Je kunt je dag al beginnen met groente! Bak een heerlijke omelet vol groente of maak een wortel havermoutje! Je tussendoortje kan fruit met een paprika en komkommer zijn en als lunch een paar heerlijke boterhammen belegd met kipfilet, sla en tomaat of iets anders dat je lekker vindt.

Eet jij genoeg groente?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *