Zoveel eiwitten heb je nodig voor spieropbouw

Geplaatst op Geplaatst in Blog

Je spieren bestaan voornamelijk uit eiwitten en als je traint zorg je voor kleine scheurtjes in het weefsel. Deze scheurtjes wil je zo snel mogelijk weer herstellen, maar hoe?

Door voldoende eiwitten te eten kunnen je spieren herstellen en groeien. Iemand die te weinig eiwitten binnen krijgt zal misschien wel sterker worden maar minder snel spiermassa kweken dan iemand die voldoende eiwitten binnen krijgt.

Hoeveel eiwitten je nodig hebt ligt aan je doel en activiteit. Een duursporter heeft over het algemeen minder eiwitten nodig dan een krachtsporter. Sport je nooit dan heb je nog minder nodig. Even op een rijtje:

Iemand die niet sport: 0.8 g eiwit per kilo lichaamsgewicht

Duursporters: 1,2 tot 1,5 g eiwit per kilo lichaamsgewicht.

Krachtsporters: 1,6 tot 1,8 g eiwit per kilo lichaamsgewicht.

Er zit dus daadwerkelijk een verschil in behoefte aan eiwit per activiteit.

MEER eiwit is NIET beter. Uit onderzoek blijkt dat als je meer dan 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht eet dit overtollig bouwmateriaal is, dit is nutteloos en ongezond. Kies daarvoor liever trage koolhydraten en gezonde vetten.

Heb je eiwit shakes nodig?

Eiwit shakes heb je niet per definitie nodig als jij je eiwitten uit voeding kunt halen, dit kan prima! Een shake kan wel goed dienen ter aanvulling en is dus niet perse goed of slecht.

Dierlijk: – vleeswaren – zuivel – ei – vis. Plantaardig: – aardappelen – graanproducten – peulvruchten – noten – rijst – sojabonen – zaden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *